Thursday, June 28, 2012

Puding Jagung Sedap Tak terkata..Hihihi

Di pg yg indah nie aku nak kongsikan 1 resepi iaitu puding jagung...aku dpt resepi nie dari ex-opismate ku dulu (Pn. Waizuri)....sebelum2 nie bukan tak penah buat tapi kurang menjadi sbbnya puding aku tu tak ikut sukatan main campak2 jer...kdg2 lembek kdg2 caiq.....huhuhu

first aku try buat puding jagung ikut resepi kwn ku nie time besday aira...buat dalam bekas dadih cumel2 pastu bolela nak hias ngan chocolate chip, straberi  @ buah cery ikut citarasa masing2....hhmmm dimakan plak time2 sejuk fuuhh sedap....bagi aku sedap la...hihihi

Resepi @ Bahan2...

# Semua sukatan ikut bekas tin jagung ....
  1. 1 tin jagung jenama LANG - aku pakai jenama nie coz dia dah blander siap2.....memang pakai jenama LANG jer...
  2. 1 tin susu cair Ideal
  3. Setengah tin tepung kastard....
  4. 2/3 tin gula
  5. 2 ½ tin air
Campur semua dalam periuk kacau dgn api yg sederhana....sentiasa kacau sehingga pekat lebih kurang 10 minit...
Tuang dalam bekas dadih....dan hias.....satu adunan nie bole dapat dlm 25 bekas dadih cumel....

Nie pic puding aku ..........alhamdullilah menjadi....:)



P/s : Bila dah siap puding...kena simpan diam2 kat dalam fridge tau ..selagi tak sejuk tak leh makan...hahaha





9 comments:

  1. teringin...

    dan plng teringin skng ni bubur jagung... mana la nk cari ;(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lia...rasa ada kot org jual bubur jagung....:).....kat sini susah sikit nak cari .....kena buat sendri...

      Delete
  2. eeeerrr saya tak brp minat makan jagung ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya ker wina....ida suka especially kalau jagung bakar.....hihi

      Delete
  3. tepung kastor? ape tu?

    ReplyDelete
  4. tepung kastor tu tepung utk buat puding..byak terdapat di pasaraya...kat plastik tu tulis tepung kastor :)

    ReplyDelete
  5. Bukan tpung kastor..tp.tpung kastad...

    ReplyDelete